Kan alle træne bækkenbund?

Fakta


  • Bækkenbundstræning kaldes på dansk for knibeøvelser, og det indebærer, at man træner sine bækkenbundsmuskler struktureret i op til tre måneder for at opnå effekt 
    • Knibeøvelser har god effekt hos op mod halvdelen, som træner
    • Når knibeøvelser udføres korrekt, giver de ingen bivirkninger
  • Formålet med knibeøvelser at bedre muskelstyrke, udholdenhed og koordination af dine bækkenbundsmuskler, så musklerne kan hjælpe med at lukke dit urinrør, din skedeåbning og din endetarmsåbning, særligt når du belaster dig selv
  • Knibeøvelser anbefales som første behandlingsvalg til afhjælpning af 
    • inkontinens 
    • prolapsgener såsom en bule i skedeåbningen eller tyngdefornemmelse
  • Gravide, som træner deres bækkenbundsmuskler, mindsker deres risiko for at udvikle inkontinens i graviditeten og op til seks måneder efter fødslen

    Om at knibe


    • Et knib starter ved endetarmsåbningen, og det svarer til at lukke munden eller at drikke med et sugerør
    • Et knib lukker altid for alle dine åbninger samtidigt
    • Bækkenbundsmusklerne er sjældent mere end en cm tykke, så et knib er en meget lille bevægelse
    • Du skal: 
      • kunne trække vejret normalt, mens du kniber, så du kan fastholde et knib længere tid ad gangen uden at spænde forkerte muskler
      • kunne knibe hurtigt sammen og slippe knibet hurtigt igen, så du kan nå at knibe, fx inden du hoster
      • kunne knibe moderat op til 20 sekunder, da det kan hjælpe dig med at undertrykke vandladningstrang og afføringstrang samt tilbageholde tarmluft (prutter)


    Bækkenbundspalpation og -træning







    Internetbaseret træning der forbedrer kombinerer fysisk og kognitiv træning og forbedrer kommunikationen mellem krop og hjerne.


    Træn hjemme 30 minutter om dagen i 14 uger. Din instruktør følger din træning og tilbyder ugentlig justering af programmet så din træning bliver ved med at passe til dit niveau.

    INCEDO™


    Refleksbaseret elektroterapi er en form for elterapi, som vil støtte patienten til at starte gangtræning tidligere i processen, og opnå en hurtigere automatisering af gangen. Incedo hjælper med at få det lammede ben med frem, når man går. Det er ofte svært, idet benet føles tungt og ofte hænger lidt i underlaget.


    Incedo øger effekten af gangtræningen med markant forskel på udbyttet med Incedo i forhold til normal gangtræning uden strøm.

    DDC Rehab

    Copyright © All Rights Reserved

    Kontakt mig

    Sundhedshuset Herning

    Vejlevej 1, Lokale 20

    Herning, Danmark

    CVR 29 47 77 60

    Hjemmesiden bruger cookies. Cookies bruges for at forbedre din brugeroplevelse ved at huske, at du er logget på. Hvis du udfylder kontaktformular, bruges cookies til at huske oplysninger til næste gang. Du kan forhindre placeringen af cookies i din browser. Det kan påvirke funktionaliteten af hjemmesider, du besøger. Cookies på vores hjemmeside er ikke nødvendige, men forbedrer din browseroplevelse. Slet cookies sådan: https://help.one.com/hc/da/articles/115005678729-How-do-I-delete-cookies-

    Læs DDCRehabs cookie-politik
    Jeg accepterer cookies
    '); fbq('track', 'PageView'); };